PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA SALEZJAŃSKIEGO
„Wychowanie jest sprawą serca” (św. Jan Bosko)
Podstawowym celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z obowiązującą podstawą programową (Dz.U.2017 poz 356) i chrześcijańskim jego charakterem jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno–kulturalnym, religijnym i przyrodniczym, a także uczenie postaw kreatywnego funkcjonowania w życiu codziennym.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Główne cele pracy wychowawczej:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości chrześcijańskich oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
- Czynienie wielorakich starań zmierzających do jednolitych oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.
Cele operacyjne:
- Organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych i innych ludzi.
- Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.
- Zacieśnienie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie relacji: dziecko – nauczyciel – rodzic.
Spodziewane efekty:
Ukształtowanie dziecka:
- empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
- gotowego do pomagania innym;
- rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
- ceniącego wartości moralne;
- tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
- posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
- znającego swoje prawa i obowiązki;
- posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
- rozumiejącego konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych;
- kreatywnego;
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
- rozmowy i dyskusje;
- rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
- czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
- omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
- stworzenie kodeksu właściwych zachowań, współżycia w grupie praz konieczność jego respektowania;
- ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad;
- stwarzanie okazji do spotkań z innymi ludźmi /osoby starsze, chore/
W stosunku do rodziców:
- zapoznanie z programem wychowawczym Przedszkola Salezjańskiego we Wrocławiu oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
- zaopiniowanie programu wychowawczego;
- realizowanie programu w domu przez rodziców;
- organizowanie dla rodziców warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i w przedszkolu;
- udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych;
W stosunku do nauczycieli:
- prowadzenie zajęć koleżeńskich;
- wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć;
- integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko;
Metody pracy:
- zabawy organizowane i spontaniczne, drama;
- twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
- dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
- organizacja imprez integracyjnych;
- wyjścia do kina, teatru;
Formy pracy:
- w małych zespołach;
- w zespołach całą grupą;
- indywidualnie z dzieckiem;
- w zespołach z innymi zapraszanymi bądź odwiedzanymi ludźmi;
Ewaluacja programu:
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
- plany, zapisy w dziennikach;
- zeszyty obserwacji, hospitacje diagnozujące;
- ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli;
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
- ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami;
- protokoły zebrań z rodzicami;
- informacja zwrotna od rodziców;
- kronika przedszkolna;
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego
i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej. - Szacunku dla jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Poszanowania jego godności osobistej.
- Poszanowania własności.
- Opieki i ochrony.
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat.
- Akceptacji jego osoby.
W naszej placówce wychowanek ma prawo do:
- Zaspokajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeb bezpieczeństwa i akceptacji;
- Zdrowego jedzenia.
- Zaspokojenia ciekawości i poznania otaczającej go rzeczywistości.
- Badania i odkrywania.
- Kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabawy.
- Rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych.
- Decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwać.
- Poznania, nazywania i wyrażania własnych emocji.
- Zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
- Okazywania swojej wiary i przywiązania do wartosci chrześcijańskich i patriotycznych.
W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:
- Przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie.
- Nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej.
- Zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne.
- Nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma nią ochoty.
- Po skończonej zabawie posprzątać swoje miejsce zabawy.
- Umieć dzielić się z kolegami atrakcyjnymi zabawkami.
- Szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów.
- Zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy.
- Nie przeszkadzać odpoczywającym.
- Poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Prawa rodziców do:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju placówki oraz planów pracy w danym oddziale.
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, stałych kontaktów z nauczycielem według potrzeb.
- Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy dziecku.
- Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy opiekuńczo – wychowawczej przedszkola.
- Uczestnictwa w przeprowadzanych formach diagnozowania potrzeb w zakresie opieki, wychowania i nauki dziecka.
- Uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w ramach oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko, według zgłoszonych przez niego potrzeb oraz w zajęciach prowadzonych ze specjalistami na terenie placówki.
- Aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola i oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko.
- Uczestniczenia w zebraniach rodziców, podejmowania decyzji służących dobru ogółu dzieci.
- Służenia pomocą opiekuńczą podczas planowanych wyjazdów i wycieczek.
Obowiązki rodziców:
- Przestrzeganie statutu przedszkola.
- Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce.
- Respektowania uchwał organu prowadzącego, rady pedagogicznej i rady rodziców.
- przyprowadzanie dziecka w ustalonych z nauczycielem godzinach i punktualne odbieranie z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, zgłoszoną pisemnie lub w wyjątkowych sytuacjach telefonicznie.
- Dopilnowanie, aby dziecko w momencie przyprowadzenia do przedszkola zostało objęte opieką przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
- Po odebraniu dziecka z oddziału przez rodzica lub opiekuna rodzic lub opiekun zobowiązany jest do sprawowania opieki nad dzieckiem również na terenie obiektu przedszkolnego lub ogrodu.
- W przypadku samodzielnego przychodzenia dziecka do przedszkola z woli rodzica lub opiekuna, pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi rodzic lub opiekun, do momentu objęcia opieką dziecka przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
- Kontrolowania przedmiotów przynoszonych przez dziecko do przedszkola z domu, w szczególności tych z różnych względów niebezpiecznych, np. leków, ostrych przedmiotów, zapałek itp..
- Informowanie o przyczynach dłuższych nieobecności dziecka w przedszkolu, w szczególności o chorobach zakaźnych oraz zmianach numerów telefonicznych.
- Zapoznawanie się z informacjami i ogłoszeniami zamieszczanymi przez nauczycieli na tablicach ogłoszeniowych.
- Rodzice dziecka podlegającego spełnianiu obowiązku szkolnego obowiązani są dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić jego regularne uczęszczanie na zajęcia.
- Rodzice dziecka podlegającego spełnianiu obowiązku szkolnego obowiązani są do pisemnego usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach w terminie 7 dni od dnia powrotu dziecka do przedszkola.
DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ
Chcemy:
- pomagać sobie wzajemnie;
- być uprzejmi;
- bawić się zgodnie;
- szanować własność innych;
- słuchać poleceń dorosłych;
- dbać o książki i zabawki;
- dbać o czystość i porządek;
- szanować pracę innych;
- okazywać, co myślimy i czujemy;
Nie możemy:
- bić, popychać i wyrządzać krzywdy innym;
- przezywać i wyśmiewać innych;
- przeszkadzać innym w zabawie i w pracy;
- niszczyć pracy innych;
- krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć;
- niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu;
- oddalać się od grupy podczas wyjść w teren;
SPOSOBY NAGRADZANIA, WYRÓŻNIANIA I DEZAPROBATY DLA ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH
Formy nagradzania, wyróżniania:
- nagradzanie uznaniem, pochwałą, uściskiem dłoni;
- nagradzanie poprzez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy;
- obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększanie zakresu jego samodzielności;
- przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;
- drobne nagrody rzeczowe, emblematy uznania;
Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:
- tłumaczenie, wyjaśnienie;
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku, aby je skłonić do autorefleksji;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju;
- modelowanie zachowania – empatia;
- odsunięcie od zabawy – kącik ciszy;
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Grupa 3-latków
Cel:
Przystosowanie dziecka do życia w nowym środowisku oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- ma poczucie bezpieczeństwa;
- ma dużo swobody – potrafi dostrzec konsekwencje jego zachowania;
- potrafi samodzielnie decydować o wyborze zabawki, podejmując z pomocą nauczycielki różnorodną aktywność zgodnie ze swoimi zainteresowaniami;
- współdziała z osoba dorosłą w prostych czynnościach samoobsługowych i porządkowych;
- uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez nauczycielkę indywidualnie lub w małych grupach;
- stosuje się do najważniejszych zasad i zwyczajów obowiązujących w zabawie i we wzajemnym współżyciu;
- stara się ufnie i bezpośrednio odnosić do osób dorosłych;
Grupa 4-latków
Cel:
Dziecko czynnie poznaje życie w grupie i znajduje w niej swoje miejsce.
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- zna zasady dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi i przestrzega ich;
- potrafi wyrazić swoje potrzeby w kontaktach z dorosłymi i innymi dziećmi;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia u siebie i innych; wie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia;
- sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, współdziała z rówieśnikami;
- nie okazuje zdziwienia wobec dzieci z ułomnościami;
- uczestniczy w opiekowaniu się nowo przybyłymi kolegami;
- planuje własne działania, gromadzi informacje o sobie;
- potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności;
Grupa 5-latków
Cel:
Rozwijanie umiejętności zgodne współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem.
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- radzi sobie z własnymi emocjami, właściwe reaguje na przejawy emocji u innych;
- zna swoje upodobania, zainteresowania, poszukuje form aktywności i wyrażania ich;
- potrafi wyrazić słowami swój problem, samodzielnie lub za pomocą nauczyciela zdecydować, jak go rozwiązać;
- wyraża się w jasny i zrozumiały dla otoczenia sposób i potrafi wysłuchać wypowiedzi innych;
- współdziała w zespole podczas zabaw czynnościowych i prac porządkowych;
- potrafi wykorzystać swoją wiedzę w zaspokajaniu aktywności poznawczej i rozwoju swoich zainteresowań;
- współdziała z dorosłymi opiekowaniu się młodszymi dziećmi;
- próbuje samodzielnie rozwiązać konflikty zgodnie z ustalonymi normami postępowania;
- rozumie wartość koleżeństwa, dobroci, uczciwości, obowiązkowości;
- przeciwstawia się objawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania;
Grupa 6-latków
Cel:
Rozwijanie samooceny, samokontroli w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych.
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- rozumie, jak donosić się do innych i okazywać szacunek;
- potrafi być samodzielne, aktywne, obowiązkowe w podejmowaniu czynności samoobsługowych, prac użytecznych na rzecz grupy i przedszkola;
- potrafi rozróżniać, wartościować normy i zasady dobrego i złego postępowania, własnego i kolegów;
- umie ponieść odpowiedzialność za swoje postępowanie i słusznie podejmować decyzje;
- nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, potrafi jasno wyrażać swoje myśli i potrzeby;
- rozwija zainteresowania pięknem i bogactwem naszego kraju;
- okazuje szacunek dla pracy wszystkich pracowników przedszkola;
- jest świadome wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci oraz konieczności poszanowania cudzej wartości na podstawie przykładów z życia grupy, literatury, itp.;
- stosuje się do podstawowych przepisów savoir-vivre’u;
Efekty działań wychowania patriotycznego
Cel:
Kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju i rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych oraz cech charakteru dobrego Polaka – patrioty.
Dziecko:
- zna historię własnej rodziny (znajomość imion rodziców, dziadków, rodzeństwa, miejsca zamieszkania);
- będzie miało właściwy emocjonalny stosunek do kultury regionalnej, zabytków własnej miejscowości, jej przeszłości, teraźniejszości, do miejsc pamięci narodowej
i bohaterów narodowych; - pozna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych
i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce); - będzie miało właściwy stosunek do symboli narodowych (godło, hymn, sztandar);
- nauczy się tolerancji;
- pozna i doświadczy różnorodnych sposobów komunikowania się z ludźmi
i zdobywania informacji w sposób werbalny i niewerbalny; będzie otwarte i aktywne w stosunku do ludzi i świata;